15.04.2024

Omsetningsrekord i WINTERSTEIGERs jubileumsår

WINTERSTEIGERWINTERSTEIGER Management Board duo Harold W. Kostka, CEO og CFO (til venstre) og Thomas Fürkötter, CTO
©wakolbinger
  • Omsetningen nådde nesten 250 millioner euro i 2023, og resultatmarginen er på 14 %
  • Utskilling til industriholdingselskapet for å akselerere vekst

I selskapets 70. driftsår hadde WINTERSTEIGER-konsernet en rekordomsetning på nesten en kvart milliard euro og oppnådde en resultatmargin på over 14 %.

Ried/I., april 2024. WINTERSTEIGER-konsernet er et ledende selskap innen maskin- og anleggsbygging og feiret ikke bare 70-årsjubileum i 2023, men kunne også registrere en rekordomsetning. “Til tross for det utfordrende økonomiske miljøet kunne vi videreutvikle den sterke markedsposisjonen i nisjemarkedene våre og vokse med lønnsomhet i 2023,” sier administrerende direktør Harold Kostka. Med en økning på over 10 % i omsetning og 15 % i resultat klarte vi å overgå det fremragende året 2022. Konsernomsetningen til selskapsgruppen lå på 246 millioner euro i 2023, og EBITDA var på 35 millioner euro.

Samtidig ble konsernet omstrukturert i løpet av det siste året med utskillelse til et industriholdingselskap. Dette ble gjort for å kunne være enda nærmere kunden i de enkelte segmentene, forkorte beslutningsprosesser og bli enda raskere gjennom en fokusert arbeidsfordeling.

Vekst og fortjeneste i alle fire segmenter

Alle de fire divisjonene, Seedmech, Sports, Woodtech og Metals, har vokst og oppnår gode resultater ifølge administrerende direktør Kostka. I Seedmech driverkappløpet om klimaresistente frø fremfor alt WINTERSTEIGERs storkunder til å foreta investeringer. I tillegg har vi lykkes med å utvide produktporteføljen vår de siste årene, slik at vi gradvis har kunnet utvide markedsandelene i vekstmarkeder som Nord- og Sør-Amerika, men også for eksempel i Frankrike," sier en svært fornøyd Seedmech-direktør, Christopher Schiehauer. I tillegg til målrettede investeringer i produkter for automatisering av manuelle avlingsprosesser fokuserer vi på utvidelse av datastyringsstrategien for å gjøre WINTERSTEIGER enda mer uunnværlig i kundeprosessen.

Det har globalt sett aldri vært så mange som står på ski som nå! Selv om salget av sportsutstyr er svakere, fortsetter antall overnattinger på vintersportsteder og dermed utleietransaksjonene å vokse," sier Daniel Steininger, administrerende direktør i WINTERSTEIGER Sports GmbH. Spesielt blomstrer og vokser utleiemarkedet i Nord-Amerika, samtidig som prisnivået stiger kontinuerlig. Som markedsleder i USA og Canada deltar WINTERSTEIGER aktivt i denne veksten og drar nytte av en sterk regional organisasjon.

2023 var et vanskelig år for de bynære områdene i divisjonen Woodtech, men det ser ut til at bunnen nå er passert. Forklaringen på hvorfor virksomheten med sager, verktøy og anlegg likevel kunne vokse i løpet av det siste året, finner vi i den sterke etterspørselen i komposittbransjen, forklarer Andreas Doubrava, direktør for trevirke-divisjonen: På grunn av oppkjøpet av det tyske selskapet Hema i 2022, som leverer båndsaglinjer til å skjære lettvektsmaterialer til flyindustrien og vindkraftanlegg, samt isolering av LNG-tanker, har ordreinngangen vært uavbrutt god i over ett år. Dette hjelper oss også med å overvinne tømmerkrisen i verktøyfabrikken i Thüringen og anleggsfirmaet vårt i Oberösterreich.“

Siden restruktureringen av metallsektoren i 2020 og den påfølgende fokuseringen på vekstområder som Rotor-Stator-industrien, har det tyske selskapet Kohler Maschinenbau GmbH ikke bare kontinuerlig oppnådd positive tall, men selskapet kjemper også hvert år om tittelen som den relativt mest lønnsomme avdelingen i WINTERSTEIGER-konsernet. "I 2023 har Metals igjen klart å oppnå en høyere resultatmargin enn Sports,” understreker Thomas Fürkötter. Fürkötter er ansvarlig for Metals i styret i WINTERSTEIGER Holding AG og har siden begynnelsen av året vært teknologidirektør i konsernet. Han vil i de kommende årene arbeide målrettet med å øke effektiviteten i forsyningskjeden og forbedre prosessene for ytterligere å øke lønnsomheten til WINTERSTEIGER, frigjøre bundet kapital til nye oppkjøp og derigjennom aktivt støtte målet om å oppnå en omsetning på 400 millioner euro innen 2027.

Planlagt ekspansjon og strategiske oppkjøp

“I året 2024 står vi overfor store utfordringer, men vi har tro på et den fremragende pionerånden i teamet vårt, de førsteklasses produktene vi har, samt at vi har en bred global tilstedeværelse vil føre til at vi vil registrere en omsetnings- og inntjeningsvekst enda en gang,” sier administrerende direktør Kostka. “Også kunngjøringen av vårt neste oppkjøp er rett rundt hjørnet”, legger konsernsjefen til.

Samtidig fortsetter WINTERSTEIGER å fokusere målrettet på Østerrike: Til tross for høye lønnsnivåer og et utbredt byråkrati, er ledelsen overbevist om fordelene ved å befinne seg i hjertet av Europa. I 2023 investerte WINTERSTEIGER rundt 10 millioner euro i hjemmemarkedet. Det aktuelle oppkjøpet gjelder et østerriksk selskap, og logistikkfasilitetene ved hovedkontoret i Ried im Innkreis vil bli utvidet og automatisert i 2024. Konsernet hadde i gjennomsnitt 1200 ansatte i fjor. Det er nesten 100 flere enn i 2022. Denne økningen i ansatte fant hovedsakelig sted i Østerrike.